حسین زمردیان (۱۷ شهریور ۱۳۱۵ شیراز – ۳ مرداد ۱۳۹۹ تهران) استاد مؤسسه ژئوفیزیک، پایه‌گذار بخش گرانی‌سنجی مؤسسه ژئوفیزیک، رئیس و معاون مؤسسه ژئوفیزیک، رئیس و بنیانگذار دانشکده علوم و فنون فضایی، بنیان‌گذار و رئیس مرکز ملی اقیانوس‌شناسی و رئیس انجمن ژئوفیزیک ایران است.
او دوره‌ی کارشناسی را در رشته‌ی ژئوفیزیک دانشگاه تهران سپری کرد و سپس به عنوان دستیار آموزشگاه مؤسسه تازه تأسیس ژئوفیزیک دانشگاه، تدریس گرافی‌سنجی را عهده‌دار شد. دوره‌ی کارشناسی ارشد در رشته «ژئودزی» را گذراند و از دانشگاه فنی مونیخ در همین رشته درجه دکتری خود را اخذ کرد. ایشان برای مدتی در جایگاه دستیار پژوهشی در مؤسسه تحقیقات «ژئودزی» آلمان فعالیت داشت. وی از سال‌های آغازین تأسیس مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در عرصه‌ی آموزش و تحقیقات ژئوفیزیک کوشش داشته است.
دکتر زمردیان نخستین رئیس مرکز ملی اقیانوس‌شناسی بود که در دوره‌ی انجام وظیفه در مرکز ملی اقیانوس‌شناسی، در جهت کسب مجوز ایجاد مرکز ملی داده‌های اقیانوسی و دریایی به عنوان یکی از مراکز برنامه بین‌المللی تبادل داده‌ها و اطلاعات اقیانوسی تلاش کرد. آن استاد بزرگ، در آن دوره به عنوان نماینده ایران در کمیسیون بین دولتی اقیانوس‌شناسی یونسکو در پاریس حضور می‌یافت. استاد حسین زمردیان از پایه‌گذاران دانشگاه هرمزگان نیز بوده است. حسین زمردیان با گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی همکاری داشت، ریاست گروه واژه‌گزینی تخصصی ژئوفیزیک را بر عهده داشت و از اعضای گروه مهندسی نقشه‌برداری و شورای هماهنگی علوم این فرهنگستان بود.
«ژئوفیزیک کاربردی»، یکی از کامل‌ترین کتاب‌های انتشار یافته در این عرصه است که دانشجویان می‌توانند به عنوان کتاب درسی یا کمک درسی از آن بهره ببرند. کاوش ژئوفیزیک، مبانی نجوم، اطلس ابرهای دریایی و واژه‌نامه علوم زمین از دیگر آثار آن استاد عالی رتبه هستند. همچنین بیش از ۵۰ مقاله در کنفرانس‌ها و نشریات معتبر داخلی و خارجی ارائه کرده است.
آن استاد فرزانه در سال ۱۳۵۵ جایزه بهترین مقاله کاربردی دانشگاه تهران و در سال ۱۳۶۸ جایزه بهترین ترجمه را برای کتاب ژئوفیزیک کاربردی دریافت کرده است. دکتر زمردیان از سوی کمیته ملی اقیانوس‌شناسی کمیسیون ملی یونسکو به عنوان یکی از مفاخر علوم دریایی کشور معرفی گردید.

ایشان در سوم مردادماه سال ۱۳۹۹ چشم از جهان فرو بست.