وجود بیش از ۵۵ میلیارد تن انواع ذخایر معدنی در کشور

دکتر علیرضا شهیدی (معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج در پاسخ به این سؤال که افزایش عمق و سطح اکتشافات ایران چقدر می‌تواند به افزایش ذخایر معدنی ایران اضافه کند و میزان دقیق اکتشافات سطحی و عمقی ایران اکنون چقدر بوده و تا ایده‌آل بین‌المللی چقدر فاصله داریم؟ اظهار داشت: آنچه که در کشور تا کنون باب بوده این بوده که مواد معدنی در سطح کشور شناسایی و ثبت شده و بر این اساس ۴۰ میلیارد تن انواع ذخیره معدنی در کشور قطعی و مابقی ذخیره زمین‌شناسی پیش‌بینی شده است.

وی افزود: سازمان زمین شناسی قریب به دو دهه است که به شناسایی ذخایر پنهان روی آورده است به این معنی که این ذخایر به هیچ عنوان نشانه‌هایی روی سطح زمین ندارند، بنابراین امیدواریم با استفاده از ژئوفیزیک هوایی بتوانیم این ذخایر معدنی را شناسایی کنیم.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: ما در سازمان زمین شناسی اشز مقیاس یکصد هزار در دهه هشتاد به مقیاس ۹۴۵ هزار کیلومترمربع، سطح کشور را مورد شناسایی قرار داده‌ایم.

وی از افزایش دقت اکتشافات خبر داد و بیان کرد: از سال گذشته سازمان زمین‌شناسی به تولید اطلاعات پایه در مقیاس یک پنجاه هزارم ورود کرده است لذا امیدواریم در برنامه پنج ساله هفتم کل کشور را در مقیاس یک پنجاه هزار داشته باشیم.

شهیدی در پاسخ به این سؤال که چرا در زمینه اکتشافات بخش خصوصی زیاد وارد کار نشده، آیا قانون اجازه نمی‌دهد یا اینکه هزینه‌ بالاست؟ ما در مقایسه با کشور برزیل، شیلی و استرالیا کجای کار هستیم؟ توضیح داد: در بحث شناسایی و پی‌جویی زیاد از دنیا عقب نیستیم و باید به این نکته نیز توجه کنیم که سطح کشور ما بسیار وسیع است و نیازمند همکاری بخش خصوصی در این باره هستیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

 https://www.tasnimnews.com/fa/news/1401/03/11/2720354/

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید