رئیس موسسه ژئوفیزیک

سخنرانی دکتر حاتمی در نشست تخصصی بررسی چالش ها و فرصت های اشتغال زایی دانش بنیان

,

رییس هیات مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران با بیان اینکه مراکز اجرایی و تصمیم گیری کشور خودشان را رقیب دانشگاه ها می دانند، گفت : طبق بررسی های علمی نباید پژوهشگاه ها وابسته به دستگاه های اجرایی کشور باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکترمحمدرضا حاتمی روز پنجشنبه در نشست تخصصی بررسی چالش ها و فرصت های اشتغالزایی دانش بنیان در علوم زمین که در پردیس کرج دانشگاه خوارزمی برگزار شد، افزود: اقتصاد کشور به علت واردات محور بیمار است  و این امر  منجر به افزایش بیکاری در کشور شده است.

وی  بیکاری ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی  کشور را از آثار مخرب  اقتصاد بیمار دانست و اظهار داشت: نتیجه این رویه مهاجرت نخبگان از کشور  است.

حاتمی  با بیان اینکه در دانشگاه ها تکنیک محور نیستیم و وسایل آزمایشگاهی کمی در دانشگاه ها داریم، گفت: باید به دنبال راه حل مناسبی برای برون رفت از این وضعیت باشیم.

وی با بیان اینکه  فعالیت دانش بنیان ها تولید را به صرفه  و هزینه ها را کاهش می دهد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب بر موضوع اشتغال نیز تاکید دارند و بایستی مشکل کشور و عیوب را شمارش کرد که برای آن به دانش فنی نیاز داریم.

وی بحث در موضوع دانش بنیان را نیازمند تمرکز بر دانش فنی دانست و گفت: نگاه کشور به موضوع دانش بنیان دیر پرداخته شده و بایستی زمانی به سمت دانش بنیان ها می رفتیم که تحصیلات تکمیلی در کشور آغاز شد که به حدود ۳۰ سال پیش برمی گردد.

حاتمی با اشاره به اینکه دانش فنی بر اساتید دانشگاهی و جوانان تکیه دارد، افزود: در تمام دنیا دانش فنی بر دانشجویان تحصیلات تکمیلی تکیه دارد و این ۲ بخش در کشور ما فراهم است به طوریکه اکنون دانشگاه تهران ۲ هزار و ۱۰۰ عضو هیات علمی و ۵۰۰ نفر نیز خوارزمی دارد که عدد کمی نیست و تمام این ها مغزهای متفکری هستند که می تواند اتاق فکر کشور را در موضوعات مختلف تشکیل دهد.

رییس هیات مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران ادامه داد: مشکل اینجاست که به دانشمندان متکی نیستیم و برای آن ها خوب طراحی نکرده ایم و تا زمانیکه کارهای ما در مسایل عمیق نباشد و در خصوص موضوع عمیق نگاه نکنیم نمی توانیم در اینجا برای خودمان فرمولی بنویسیم.

وی گفت: بیش از ۳۰ سال است که تحصیلات تکمیلی داریم و بهترین های مغزهای جوانان این کشور را می گیریم و به دانشگاه های برند می آوریم و بعد شاگرد اول های آن ها آینده ای برای خود نمی بینند که پرواز می کنند.

وی ارتباط دانشگاه با صنعت را یکی از مشکلات برشمرد و افزود: در کجای وزارت خانه ها دفتر ارتباط با دانشگاه ها وجود دارد و اگر قرار است مغز متفکر کشور دانشگاه ها باشند این تابلوها در وزارتخانه ها کجا هستند.

حاتمی تصریح کرد: وقتی وزارتی مثل نفت این ارتباط را ندارد از شرکت های خارجی استفاده می کند و خدمات و کالا را از خارج می خرد و نیازی به دانشگاه ها در خود نمی بیند.

وی تاکید کرد: اگر قرار است وزارت علوم ، تحقیقات وفناوری سر جای خود باشد باید تمام مراکز دولتی دانشگاه ها را به رسمیت بشناسند.

وی گفت: بیش از ۱۳۰ سال است که سرمایه کشور همچون نفت و مس و آب و خاک به فروش می رود که این کشورداری نیست و بعد از طرفی دانشگاه داریم ولی مغزهایمان به فروش می رود و از کشور خارج می شوند.

رییس هیات مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران با بیان اینکه نیروی انسانی متخصص و متفکر در کشور بسیار داریم، افزود: در پارک های علم و فناوری ثبت ایده می شود، ایده هایی که برای کارهای نو و اختراع نو است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در حال واردات است چون در داخل تولید به دلیل نداشتن دانش فنی نداریم، اظهار داشت: مراکز دولتی و سازمان های اجرایی و شرکت های خصوصی و دولتی بایستی از دانشگاه ها تولید دانش فنی بخواهند و اگر این نیازمندی در وزارت خانه هایی مثل نفت و صمت اعلام شود باید جدی به موضوع تحقیقات و تولید دانش فنی نگاه شود.

حاتمی گفت: زمانی این موضوع اتفاق می افتد که مالیات بر واردات به نفع تولید دانش فنی بسته شود  یعنی مالیات دانش فنی بر واردات زده شود و پول آن مستقیم به دانشگاه ها داده شود و به خزانه دولت نرود.

وی افزود: تولید دانش فنی سرمایه گذاری می خواهد و اگر قرار است یک کار ملی صورت بگیرد باید به دانشگاه ها اعتماد کرد و پارک های علم و فناوری و پژوهشگاه های استانی به دانشگاه ها وابسته باشند و اگر این مجموعه ها را به رسمیت نشناسیم متاسفانه این کار عملی نخواهد شد.

رویداد بررسی چالش ها و فرصت های اشتغال زایی دانش بنیان در علوم زمین با مشارکت دانشکده علوم زمین دانشگاه خوارزمی، شتابدهنده تواناتک و مرکز رشد و احدهای فناوری دانشگاه خوارزمی  به صورت یک پنل و نشست تخصصی برگزار شد؛متخصصان از دانشگاه ها، انجمن های علمی و شرکت های بزرگ صنعتی نظیر شرکت ملی نفت ایران ، صنایع معدنی و آب که در حقیقت شاخه های مختلف علوم زمین را پوشش می دهند دور یک میز به تبادل نظر پرداختند.

همچنین با هماهنگی های  انجام شده  با دانشگاه های کشور که رشته های علوم زمین را تدریس می نمایند، نزدیک به ۴۰ دانشجوی ممتاز به شکل حضوری در این رویداد حضور یافتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

irna.ir/xjJFtB

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید