چهارمین همایش ژئوفیزیک کاربردی در اکتشاف نفت

انجمن ژئوفیزیک ایران با همکاری مدیریت اکتشاف چهارمین همایش ملی ژئوفیزیک کاربردی در اکتشاف نفت را با موفقیت در روز چهارشنبه دومین روز از ماه اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار نمود که با استقبال شرکت کنندگان از دانشگاهها، شرکت های خصوصی دانش بنیان و بخش های مختلف دولتی مرتبط با حوزه تخصصی ژئوفیزیک اکتشافی نفت روبرو گردید. در مراسم افتتاحیه این همایش ابتدا جناب آقای دکتر همایون صدر نایب رئیس شورای انجمن های علمی ایران به سخنرانی پرداختند، سپس جناب آقای دکتر سیدصالح هندی رئیس محترم مدیریت اکتشاف درخصوص پروژه های مطالعاتی حوزه اکتشاف نفت براساس آخرین استانداردهای علمی روز دنیا و نحوه واگذاری آنها به دانشگاههای برتر کشور به ایراد سخن پرداختند. در ادامه جناب آقای دکتر ایرج عبداللهی فرد رئیس محترم اداره کل زمین شناسی مدیریت اکتشاف سخنرانی مبسوطی درباره روشهای بهینه پردازش داده‌های لرزه نگاری با تاکید بر حوضه دشت آبادان ارائه نمودند. چهارمین سخنران بخش افتتاحیه جناب آقای مهندس داود سرباز مدیرعامل محترم شرکت ژئوفیزیک دانا بودند که راجع به میزان فعالیت‌های اکتشاف نفت در یک دهه اخیر در مقایسه با سایرکشورهای همسایه پرداختند که در جمع بندی پیشنهاداتی عملی برای رفع محدودیت های مورد نظر مطرح نمودند.

آخرین بخش مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی ژئوفیزیک کاربردی در اکتشاف نفت به تقدیر از چهار پیشکسوت برجسته در حوزه ژئوفیزیک کاربردی اختصاص داده شد. هرکدام از چهار پیشکسوت برجسته حوزه ژئوفیزیک کاربردی بیش از سه دهه از عمر گرانبهای خویش را صرف فعالیت های علمی، پژوهشی، کاربردی و اجرائی نموده‌اند که هدایائی از طرف هیات مدیره انجمن ژئوفیزیک ایران به پاس سال¬ها مجاهدت علمی و فنی به آنها تعلق گرفت.

شایان ذکراست حدود ۴۰ مقاله علمی توسط دبیرخانه انجمن ژئوفیزیک ایران وصول شد که از این تعداد فقط ۲۴ مقاله در کمیته داوران به صورت شفاهی و ۱۲ مقاله به صورت پوستری پذیرش گردید که در دو سالن موازی بعد از مراسم افتتاحیه توسط نویسندگان ارائه گردید.
اختتامیه این همایش برگزاری یک کرسی آزاداندیشی (پنل تخصصی) با عنوان “چالش های پیش روی دانش آموختگان، شرکت‌های دانش بنیان، بخش‌های دولتی و غیردولتی در رشته های لرزه شناسی و اکتشاف ” بود که با سخنرانی جناب آقای دکتر علی میثاقی استادیار محترم دانشگاه خوارزمی و ریاست جلسه توسط آقایان دکتر ایرج عداللهی فرد و دکتر محمدرضا بختیاری از ساعت ۱۶:۳۰ – ۱۸:۰۰ در سالن آمفی تئاتر ساختمان مدیریت اکتشاف واقع در ضلع شمال شرق میدان شیخ بهائی شروع گردید که با استقبال بی نظیر علاقمندان روبرو شد. در این کرسی آزاد اندیشی آسیب‌های جذب بی رویه دانشجو در دانشگاههای بدون برخورداری از هیات علمی مستقل و توانمند، وضعیت دانش آموختگان در رشته های لرزه شناسی و اکتشاف، چالش‌های شرکت‌های دانش بنیان خصوصاً عدم اعتماد بخش‌های دولتی برای واگذاری کامل پروژه‌های مرتبط مباحث مبسوطی مطرح گردید که روسای محترم جلسه پاسخ‌های روشنگرانه‌ای ارائه دادند و علاوه بر آن واگذاری پروژه های مطالعاتی به بخش‌های مختلف دانش بنیان را نوید دادند. علاوه بر آن کارشناسان ارشد و خبره بخش دولتی ذیربط از عناوین پایان‌نامه‌های تکراری و غیرکاربردی برخی از دانشگاهها انتقاد داشتند. در خاتمه مقرر شد دغدغه های مطرح شده همراه با پیشنهادات و راهکارهای عملی مطرح شده در این جلسه تخصصی به عنوان بیانیه چهارمین همایش ملی ژئوفیزیک کاربردی در اکتشاف نفت جمع بندی گردد سپس در وبگاه انجمن ژئوفیزیک ایران جهت استفاده عموم قرار داده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید